Vragen

Veelgestelde vragen / FAQ

We kunnen ons voorstellen dat ons project een of meerdere vragen oproept bij omstanders. Wij willen ons best doen alle betrokkenen zo open en zo goed mogelijk te informeren. Daarom hebben we een lijst samengesteld met interessante feiten en veelgestelde vragen.

Deze lijst met vragen en antwoorden zal bijgewerkt worden wanneer meer informatie beschikbaar komt gedurende ons project.

Algemene vragen
  1. Ik wil meedoen met de Haarse Zon. Wat moet ik doen?
    U koopt twee of meer zonnestroomcertificaten. Dat kan via onze website www.haarsezon.nl of via het inschrijfformulier.
  2. Met hoeveel zonnestroomcertificaten kan ik participeren?
    U kunt als particulier of bedrijf deelnemen met minimaal twee zonnestroomcertificaten tot een maximum van veertig. Wij adviseren om voor ongeveer 90% van uw gemiddelde stroomverbruik mee te doen. Als u meer stroom opwekt dan u verbruikt, krijgt u over het surplus geen energiebelasting terug. De gemiddelde opbrengst per zonnestroomcertificaat is 210 kWh.Een voorbeeld: Het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden van 3 personen in een tussenwoning is 3750 kWh. De geadviseerde 90% van het gemiddelde jaarverbruik is 3375 kWh. Om aan deze energiebehoefte voldoen, heeft u aan 16 zonnestroomcertificaten genoeg (3375 kWh : 210 kWh). Kijk voor uw eigen verbruik op uw laatste jaarafrekening.
  3. Ik ben huurder. Kan ik dan ook meedoen?
    Ja, tenzij u inclusief energiekosten huurt. U moet dus zelfstandig afnemer zijn van stroom.
  4. Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik meedoen?
    Ja, in bijna alle gevallen. Vraag anders, indien gewenst, de coöperatie.
  5. Ik woon niet in Haarzuilens. Kan ik wel meedoen?
    U kunt meedoen als u woont binnen de zogenaamde postcoderoos. In dit geval: als u woont op een adres met een van de volgende postcodes: 3455, 3451, 3481, 3628, 3621, 3607, 3608 en 3543.
  6. Kan ik ook meedoen als ik zonnepanelen op mijn eigen dak heb?
    Jazeker, u kunt bijvoorbeeld meedoen met zonnestroomcertificaten omdat de eigen panelen niet genoeg energie opwekken om aan uw eigen elektriciteitsbehoefte te voldoen.
  7. Vanaf wanneer kunnen we genieten van de Haarse Zon?
    De verwachte ingebruikstelling is in het voorjaar 2018.
  8. Ik wil meedoen! Wanneer moet ik betalen?
    Wanneer u zich aanmeldt voor de Haarse Zon, ontvangt u eerst een ledenovereenkomst en andere informatie. Pas wanneer u de ledenovereenkomst hebt getekend en er daadwerkelijk zonnestroomcertificaten beschikbaar zijn voor u betaalt u.
Voordelen & opbrengst
  1. Wat zijn de voordelen van meedoen met Haarse Zon?
    • Een groener Haarzuilens door minder CO²-uitstoot
    • Een verwacht rendement van ca. 5 tot 6% per jaar op uw investering
    • Goedkopere stroom (voor de meeste deelnemers), aangezien we samen zullen werken met een energieleverancier met voordelige tarieven groene energieHet rendement komt enerzijds doordat u een vrijstelling op de energiebelasting ontvangt, via de zogenaamde postcoderoosregeling. (Zie de vraag over energiebelasting.) Anderzijds komt dit doordat u deelt in de opbrengsten uit verkoop van de opgewekte stroom aan de energieleverancier. De korting op de energiebelasting en de hoogte van de energiebelasting zelf kunnen in de toekomst verhoogd of verlaagd worden door de overheid.
  2. Wat is de postcoderoosregeling?
    Niet iedereen is in de gelegenheid om zelf zonnepanelen aan te laten leggen op zijn of haar dak of zelf windenergie op te wekken in de achtertuin. Daarom heeft de Rijksoverheid in 2014 de postcoderoosregeling in het leven geroepen. Zo kunnen particulieren die geen eigen dak hebben ook investeren in duurzaam dichtbij opgewekte energie en hier bovendien financieel voordeel van hebben.Een postcoderoosgebied is een gebied waarvan de vier cijfers van de postcode gelijk zijn plus aangrenzende postcodes. In dit gebied staat een installatie voor zonnepanelen. De regeling houdt in dat leden van energiecoöperatie Haarse Zon een korting krijgen van 12,44, cent per kWh op de Energiebelasting. Deze korting wordt jaarlijks verrekend op de nota door de energieleverancier. De regeling wordt door de overheid voor de komende 15 jaar gegarandeerd. De hoogte van de energiebelasting kan variëren.
  3. Hoeveel stroom produceert één zonnestroomcertificaat?
    Eén zonnestroomcertificaat levert ongeveer 210 kWh per jaar. Dit hangt uiteindelijk van de hoeveelheid zon af en 210 kWh is het gemiddelde in Nederland. De definitieve opbrengst wordt aan het einde van elk jaar bepaald.
  4. Hoe wordt de door mijn panelen opgewekte stroom verrekend?
    Haarse Zon verkoopt de opgewekte stroom aan een energieleverancier. De opbrengsten minus de kosten worden jaarlijks verdeeld over de deelnemers op basis van het aantal zonnestroomcertificaten.
  5. Kan ik met de opbrengst van mijn zonnestroomcertificaten mijn termijnbedrag verlagen?
    Ja, het is mogelijk om met de verwachte opbrengst van uw zonnestroomcertificaten het maandbedrag dat u aan uw energieleverancier betaalt te verlagen.
  6. Waar komen de panelen te liggen?
    We zijn in contact met diverse dakeigenaren aan de Thematerweg en sluiten op korte termijn een overeenkomst.
  7. Loopt ik geen risico als de daken waarop de zonnepanelen liggen een andere eigenaar of bestemming krijgt?
    Nee, eigenaren hebben van de daken hebben recht van opstal verleend voor de looptijd van het project. Een eventuele volgende eigenaar is hieraan gehouden. Dit is notarieel vastgelegd.
Verhuizen, overdragen, verminderen of verhogen
  1. Ik ga verhuizen, wat gebeurt er met mijn zonnestroomcertificaten?
    Wanneer u naar een andere woning verhuist binnen de zogeheten postcoderoos (postcodes 3455, 3451, 3481, 3628, 3621, 3607, 3608 en 3543) dan kunt u uw zonnestroomcertificaten “meenemen”. U geeft dan een adreswijziging door aan de coöperatie. Verhuist u naar een woning buiten de postcoderoos, dan kunt de zonnestroomcertificaten via Haarse Zon overdragen aan de nieuwe eigenaar van uw oude woning. Wanneer u naar een andere woning verhuist naar buiten de zogeheten postcoderoos en de nieuwe eigenaar wil uw zonnestroomcertificaten niet overnemen, neem dan contact op met de Haarse Zon.
  2. Kan ik in de toekomst extra zonnestroomcertificaten aanschaffen of het aantal certificaten verlagen?
    Als u door omstandigheden meer of minder energie bent gaan verbruiken en u wilt het aantal zonnestroomcertificaten aanpassen, neem dan contact op met de Haarse Zon. Als u extra wilt, zetten wij u voor de het aantal extra zonnestroomcertificaten op de wachtlijst en nemen contact met u op zodra deze beschikbaar zijn. Indien u het aantal wilt verlagen kijken wij of iemand op de wachtlijst deze zonnestroomcertificaten wil overnemen.